الکتروموتورهای ولتاژ متوسط VEM (Voltage Medium) از چندین جزء کلیدی تشکیل شدهاند که هر کدام نقشی اساسی در عملکرد کلی موتور دارند. در ادامه به اجزای اصلی یک الکتروموتور ولتاژ متوسط اشاره میشود:
1. استاتور (Stator)
- بدنه استاتور: شامل پوستهای است که اجزای الکتریکی و مغناطیسی موتور را در بر میگیرد.
- سیمپیچی استاتور: شامل حلقههای مسی یا آلومینیومی است که درون بدنه استاتور قرار دارند و جریان الکتریکی را دریافت میکنند. سیمپیچی معمولاً به صورت سه فاز طراحی میشود.
2. روتور (Rotor)
- بدنه روتور: معمولاً از جنس فولاد ساخته شده و شامل هستهای است که با سیمپیچیهای روتور پوشیده شده است.
- سیمپیچی یا قفس سنجابی: بسیاری از روتورها به صورت قفس سنجابی طراحی میشوند که دارای میلههای مسی یا آلومینیومی هستند که به یکدیگر متصل شدهاند.
3. بلبرینگها (Bearings)
- بلبرینگها به حمایت و چرخش روتور کمک میکنند. آنها باید به اندازه کافی قوی و با کیفیت باشند تا بارهای سنگین و تنشهای حرکتی را تحمل کنند.
4. محافظت حرارتی و عایقها
- عایقهای الکتریکی: از مواد عایق برای جلوگیری از نشتی جریان الکتریکی و خرابی استفاده میشود.
- سیستمهای حرارتی: شامل حسگرها و تجهیزات خنککننده است که دما را کنترل میکند.
5. سیستم تغذیه (Power Supply System)
- شامل ترمینالهای ورودی برای دریافت برق و ماژولهای مرتبط برای تعادل بار و کنترل توزیع انرژی است.
6. سنسورها و ابزارهای کنترل
- سنسورهای حرارتی و لرزشی: برای نظارت بر دما و وضعیت عملکرد موتور.
- مدارهای کنترل: برای تنظیم کارایی موتور و اطمینان از حفاظت در برابر اضافه بار.
7. سیستم تهویه و تخلیه دود
- برای خنککردن موتور و تخلیه حرارت و گازهای مضر طراحی شده است.
8. کلاس حفاظتی (Protection Class)
- مطابق با استانداردها، این بخش به ایمنی موتور و عایقکاری اجزا اشاره دارد که به جلوگیری از ورود رطوبت، ذرات معلق و حشرات به داخل موتور کمک میکند.
9. فیدر (Feeder)
- برای هدایت جریان الکتریکی به موتور و تضمین توزیع مناسب توان.
این اجزا بهطور مشترک باعث عملکرد بهینه و کارآمد الکتروموتور ولتاژ متوسط میشوند و هر کدام نقشی اساسی در فرآیند تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی دارند.