گیربکس هلیکال VEM
شرکت آلمانی VEM از نام های تجاری شناخته شده در بازار ایران میباشد که توانسته با داشتن علمکرد مناسب و کیفیت بالا مورد توجه ایرانیان قرار گیرد. موتورهای الکتریکی VEM به گونه ای طراحی شده است تا با کمترین میزان انرژی به بیشترین راندمان برسد.
الکتروموتور های شرکت VEM به دو صورت پایه دار و فلنچ دار و بدنه ای با رنگ خاکستری و از جنس چدن توزیع میشود. کلاس دمایی این الکتروموتورها کلاس F میباشد و
تا کلاس دمایی H ارتقا پیدا میکند.از کاربرد های موتور های الکتریکی شرکت VEM میتوان به صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی و غیره اشاره کرد.
شرکت VEM تولید کننده محصولاتی مانند الکتروموتور ولتاژ پایین، متوسط و بالا، الکتروموتور ضد انفجار و الکتروموتور ترمز دار میباشد.
این الکترو گیربکس ها با توان ورودی 0/12KW الی 45KW با دور خروجی 16 الی 400 دور در دقیقه از شافت خروجی Ø22 الی Ø100 میلیمتر. این گیر بکس ها از محل پایه بصورت افقی و عمودی بر سطح مورد نظر نصب می شوند و معمولا از طریق چرخدنده، چرخ زنجیر، کوپلینگ ها و بعضی اوقات کوبله مستقیم انتقال قدرت و دوران می نمایند.
این نوع گیربکس در دو دسته پایه دار و فنچ دار جای میگیرد. این گیربکس از چند شافت تهیه شده. کلاژ آن اتوماتیک است. چرخ دنده آن به صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک میباشد. این گیربکس در ماشین های رالی و مسابقات این چنینی کارایی دارد. چون سرعت بالایی را به همراه دارد. در واقع گیربکس شافت مستقیم به فعال سازی و اتومات کردن دو گیربکس در یک مجموعه واحد کمک میکند. اتوماتیک بودن گیربکس هرچند سرعت و راندمان کار را بالا میبرد، ولیکن وزن خودرو، اصطحکاک آن و… را بیشتر میسازد.
در گیربکس شافت مستقیم یا هلیکال جابجایی نیرو توسط چرخ دنده ای که از نوع فولاد است صورت می گیرد. چرخ دنده اینگونه از گیربکس ها از نوع هلیکال یا مارپیچ است و سیر ملایم و نرم این چرخ دنده ها سبب بالا رفتن استقامت این نوع گیربکس شده و در مقایسه با چرخ دنده های معمولی قابلیت عملکرد بیشتری در چرخه های بالا را شامل می شوند.
مبنای کار در این نوعگیربکسها به شیوه ای است که با پایین آمدن چرخه سبب بالا رفتن گشتاور در بخش خروجی می شود. در این گونه جعبه ها به علت اریب بودن چرخ دنده ها، کم صدا بوده و خیلی نرم و ملایم عمل می کنند. در این گیربکس ها معمولا بیشتر از یک دنده مشغول به کار بوده و دارای کمترین استهلاک می باشد.
همان طور که بیان شد این دسته از گیربکسها سرعت بسیار مطلوب و بالایی دارند. چرا که برعکس دیگر گیربکس های معمولی و تک شافت، حرکت شافت دوم این نوع گیربکس ها موقع تعویض دنده متوقف نمیشود. نکته مهم بعدی در زمینه بررسی مزایای این نوع از گیربکسها دارا بودن نرمی خاصی است که در الکترو گیربکسها نیز این حجم از نرمی وجود دارد. بعلاوه کاهش حجم سوخت هم از دیگز مزایای گیربکس شافت مستقیم است. این نوع گیر بکس ها روغن کارند و کمتر به صورت خشک کار میکنند.از مزایای دیگر بکارگیری گیربکس هلیکال این است که در صورتی که گردش محور خروجی در مقایسه با محور ورودی خیلی پایین تر است اما مقاومت در خروجی چندین برابر مقاومت در ورودی است. این جعبه نیز مانند گیربکس حلزونی و مکعبی هم به شیوه بدون فلنج هم به شیوه فلنج دار ساخته می شود.
در حالت فلنچ دار معمولا این گیربکس به شیوه بی واسطه با منشا ایجاد توان، کوپل می شود. برعکس حالت فلنج دار، در نوع بدون فلنج، این جعبه با تسمه پولی و گردش زنجیر به منشا ایجاد توان وصل می شود. در این حالات مقدار محوطه اشغالی جهت نصب وسعت می یابد. معمولا توان الکتروژن مطلوب ترین انتخاب جهت کوپل شدن با این گیربکس است.
پس به طور کلی:
آرام و کم نویز بودن
عدم توقف هنگام تعویض دنده
نرمی
کاهش حجم مصرفی سوخت و عمر بالا
راندمان و سرعت زیاد
تعمیر راحت و در دسترس
فضای کافی داشتن برای روغن کاری و تمیز کردن و…
کاربرد گیربکس vem در صنایع متنوع عبارتند از:
در صنایع آب و فاضلاب
ماشین سازی
بسته بندی
مواد غذایی
نفت و گاز و پتروشیمی
صنایع دریایی
بالابر ها
کشاورزی
رولینگ
وینچ ها و کوره ها
از دیگر کاربرد گیربکس هلیکال می توان به صنایع مخلوط کن ها اشاره کرد.
تابلو های تبلیغاتی
نوار نقاله ها
جرثقیل های سقفی
بچینگ
کانوایر و…